EBK FS Miesten Futsal-Ykköseen
Julkaistu: 04.04.2022 20.15

EBK FS Miesten Futsal-Ykköseen

EBK FS lähti joulutauolle Futsal Kakkosen sijalta 6. Kauden primäärinen tavoite eli sarjapaikan säilyttäminen alkoi vaikuttaa hyvinkin mahdolliselta syyskauden viimeisten pelien otteet huomioiden. Vuosi 2022 alkoi kuitenkin ikävästi reilun kuukauden koronatauolla ja kautta päästiin jatkamaan vasta helmikuussa. Sarjamuoto samalla muuttui hieman, kun täyden kaksikierroksisen sarjan sijaan Kakkonen huipentui yhden kierroksen jälkeen pelattaviin ylä- ja alaloppusarjoihin. Tämä tarkoitti EBK FS:n osalta, että joukkueen oli napattava täysi pistepotti kalenterivuoden ensimmäisestä, ja runkosarjan viimeisestä, ottelusta AC Stoppia vastaan päästäkseen yläloppusarjaan ja siten pitääkseen yllä toiveita nousukarsintaan yltämisestä, minkä joukkueen johto oli varovaisesti asettanut kauden sekundääriseksi tavoitteeksi.

Vaikka koronatauko ja jalkapallon puolella alkaneet pre-season-jaksot vaikeuttivat joukkueen toimintaa ja kavensivat rosteria, EBK FS otti komean 11-6-voiton AC Stoppista helmikuun puolivälissä. Yläloppusarjan ensimmäisessä ottelussa kaatui tämän kauden kotikentällämme Espoonlahdessa paikallisvastustaja GFT/2 lukemin 5-3. Seuraavassa ottelussa syyskaudella hienon esityksen jälkeen kellistetty FC Fortuna oli tällä kertaa kuitenkin parempi, tappiolukemat kirjattiin 6-10. Kaksi viimeistä yläloppusarjan ottelua muodostuivat erittäin kiihkeiksi kamppailuiksi sarjaa hallinnutta HJK:ta sekä rakasta ystäväämme EBK/Suvelaa vastaan. Ensin upean esityksen jälkeen kaatui HJK Espoonlahdessa lukemin 8-5. Viimeisessä ottelussa voitimme vielä seuran sisäisessä ottelussa EBK/Suvelan 4-3. Sijoituksemme Futsal Kakkosessa oli näin ollen 2:nen, mikä tarkoitti, että paikka nousukarsinnoissa oli EBK FS:n sarjan lopulta voittaneen HJK kieltäydyttyä karsinnoista.

Karsinta sovittiin pelattavaksi yksiosaisena puolueettomalla kentällä. Vastustajaksi itäisen alueen Kakkosesta tuli sarjan voittanut FS Feeniks ja pelipaikaksi Ylöjärven urheilutalo. Ottelun alkamisajaksi sovittiin sunnuntai 3.4. kello 12. Tietomme karsintavastustajastamme rajoittuivat siihen, että tiesimme heillä olevan tiiviit yhteydet Futsal Liigan Kampuksen Dynamoon, mistä pystyi päättelemään FS Feeniksin pelitavan olevan organisoitua, erikoistilanteiden vaarallisia ja puolustuksen tiivistä. Nämä oletukset osoittautuivatkin melko paikkansapitäviksi.

Hyvän valmistautumisen jälkeen koko joukkueesta oli helppo aistia hermostuneisuuden lisäksi suurta nälkää. Molemmat seikat olivat hyvin ymmärrettäviä, sillä suurin osa mukana olevista pelaajista ei ollut ennen pelannut tämän tason ottelussa: vain 1/3 kokoonpanossa olevista oli ollut mukana edellisillä kausilla Ykkösessä. Peli pienellä kentällä oli hieman haastavaa, kun vastustaja ajoittain prässäsi kovaa ja ajoittain vetäytyi tiiviiseen muotoon alas, jolloin EBK FS:n taikureille jäi vain pienet pelitilat. Joukkueen kapteeni ja nestori Dhiaa Al-Shemari päätti kuitenkin viedä joukkueen Ykköseen vaikka yksin: hän iski ottelussa huimat 4 osumaa, joista etenkin järjestykseltään toinen oli uskomaton suoritus, kun mies vielä kaatuessaankin ja puolustajan kovassa puristuksessa pystyi laukomaan huonomman jalan kärkkärille pallon taka-alakulmaan ohi vastustajan maalivahdin. Molemmat joukkueet olivat ottelussa kahteen kertaan johtoasemassa ja kuin kirsikkana kakun päälle FS Feeniks tasoitti lopulta tiukan takaa-ajon päätteeksi ottelun reikäpaidalla pelatessaan 14 sekuntia ennen päätössummeria. Varsinainen peliaika päättyi kutkuttavasti 4-4, mikä tarkoitti, että Futsal-Ykkösen paikka ratkottaisiin kuuden metrin rangaistuspotkupisteeltä. Rangaistuspotkukilpailun sankariksi nousi loistavan loppukauden uurastanut maalivahtimme Eemeli Ahvenniemi, joka torjui kolme viidestä vastustajan yrityksestä. Kun omista laukojistamme kolme neljästä onnistui, ei viidettä laukojaa edes tarvittu, vaan nousu Futsal-Ykköseen kirjattiin lukemin 4-4 (1-2) rp. 2-3!

Erityisen upeaa on ollut nähdä, kuinka moni uusi pelaaja on innostunut lajista ja kehittynyt siinä roimasti kauden aikana. Hyvänä esimerkkinä käyvät karsintaottelussa loistavasti esiintyneet Ahmed Abdi, Isljam Kastrati, Blerim Ramqaj, Ibrahim Mustafa, Abdelkadir Haddouti, Hanad Mohamed, Bledar Kelmendi ja Miska Korlin. Tästä on erittäin hyvä jatkaa Ykkösessä. Nyt EBK FS vetäytyy ansaitulle kesätauolle, jonka aikana toki sankareitamme voi bongata jalkapallon parista. Joukkueen valmistautuminen Futsal-Ykköseen alkaa loppukesästä, mitä ennen pelaajat suorittavat kunto-ohjelmiaan.

Kiitokset tästä kaudesta aivan kaikille pelaajille ja katsojille sekä mahtaville taustajoukoillemmellemme: Jyri Kauria, Marjo Reis-Kauria, Eetu Kauria, Aimo Leppinen, Sebastian Buckley, Miftar Haljiti, Jenni Tiusanen sekä Laura Waenerberg.