Voitto sarjakakkosesta ja suoran putoamisen välttäminen!
Julkaistu: 16.03.2023 20.20

Voitto sarjakakkosesta ja suoran putoamisen välttäminen!

Tuplapeliviikonlopun toiseen kotiotteluun vieraaksi saatiin sarjan kakkospaikkaa pitävä Ylöjärven Ilves. EBK ei sarjataulukkoa kuitenkaan tänään tuijotellut, vaan järjesti kauden isoimman yllätyksen ryöstämällä täydet kolme pistettä lukemin 3-1 (2-1).

Ottelu lähti liikkeelle odotetusti YIlveksen pitäessä palloa, mutta EBK sai härnättyä vieraita kuitenkin aina juuri sopivasti, ettei mitään tarpeeksi laadukasta laukausta maalia kohti nähty. Muutaman kerran espoolaiset pääsivät myös hyvään riistoon ja nopeaan vastahyökkäykseen, mutta viimeistely jäi vielä uupumaan. Ajassa 6.36 alkoi sitten tapahtumaan, kun EBK:n Mathilda Carpelan laukoi Marika Eerikäisen antamasta sivurajasta pallon todella pienestä kulmasta sisään ohi YIlveksen maalilla pelanneen Saara Viitasen.

Ottelu jatkui samaan tapaan YIlveksen hallitessa ja EBK:n puolustaessa tiiviisti. Laukauksia satelee, mutta suurin osa kaukaa ohi ja yli EBK:n maalin. Ajassa 14.26 hajoaa hetkellisesti EBK:n puolustusmuoto, kun YIlves saa pelattua pallon pivotilleen Jenni Häklille. Pieni pudotus vauhdilla tilanteeseen nousseelle Senni Virenille joka pommittaa lähietäisyydeltä tilanteeksi 1-1. YIlves halusi tauolle johtoasemasta, jota se lähti hakemaan lentävän maalivahdin avulla. Seuraavan maalin leipoi kuitenkin kotijoukkue. Amanda Pitkänen antaa sivurajan laitaa pitkin pystyyn Miia Koppaselle, joka pääsee kääntymään taitavasti keskustaan kohti maalia. Tulinen laukaus takasivuverkkoon ottaa matkalla vielä pienen ohjurin puolustajan selästä, joten maalivahti Viitanen ei voi muuta kuin noukkia pallon verkosta 16 sekuntia ennen taukovihellystä. Tauolle mennään kotijoukkueen johtoasemissa 2-1!

Toinen puoliaika startattiin samaan tapaan YIlveksen hakiessa tasoitusta EBK:n häiritessä rakentelua parhaansa mukaan. Muutamia maalipaikkoja vieraat saivat luotua, mutta Iida Peltola otti myös muutaman loistotorjunnan. Yllätysten iltapäivä huipentui ajassa 36.46 kun Peltola avaa pitkällä heitolla vastustajan kenttäpuoliskolle, jonne ovat nousseet Saana Laine ja Miia Koppanen. Koppanen hassuttaa Virenin ensin kahvikupposelle ja laittaa sen jälkeen Laineelle syötön takatolpalle, josta pieni ohjaus maaliin ja tulos 3-1. Ylöjärveläiset pyörittävät pelin loppuun ylivoimaa, mutta EBK taistelee joukkueena kurinalaisesti ja saa hyvin tukittua keskustan ja blokattua vaarallisimmat laukaukset Peltolan torjuessa loput.

Ottelun parhaiksi valittiin EBK:lta maalivahti Iida Peltola sekä Ylöjärven Ilvekseltä Sini Sutinen.

Tulos tarkoittaa EBK:n kannalta sitä, että suora putoaja on PJK. EBK:n liigapaikka on vielä omissa käsissä kauden jatkuessa ruonkosarjan jälkeen karsintapeleillä Futsal Ykkösen jatkosarjan toiseksi sijoittunutta joukkuetta vastaan. Ykkösestä liiganousua tavoittelevat tällä hetkellä Mad Max (Valkeakoski), PU-62 (Mikkeli), FC Opa (Oulu) sekä AS Moon (Raahe). Naisten Futsal-Liigan runkosarjan päätöskierros pelataan lauantaina 25.3, jolloin EBK matkustaa Raisioon RaiFun vieraaksi.

Kuvaaja: Kalevi Hämäläinen, @kalevih17