Vinst i Valkeakoski - EBK fortsätter i Damernas Futsal-Liga nästa år!
Julkaistu: 10.04.2023 20.15

Vinst i Valkeakoski - EBK fortsätter i Damernas Futsal-Liga nästa år!

Den andra kvalmatchen mellan EBK och Mad Max spelades lördagen den 8.4. i Valkeakoskis idrottshall. Första halvleken fick EBK inte riktigt spelet att löpa som det brukar och Mad Max var bättre med i spelet. I första halvleken var spelet ganska jämnt och båda lagen hade platser att göra mål. Tack vare EBK:s målvakt Iida Peltolas fantastiska räddningar hölls ställningen 0–0 hela första halvlek.

På andra halvleken bestämde sig EBK för att sätta fart på spelet och efter en perfekt öppning från Peltola placerade Emmi Mäkinen snyggt bollen i målet och EBK går till 1–0 ledning vid tiden 21:36. Med bättre passningar och mer rörelse var det ett helt annat EBK som spelade andra halvleken än första halvleken. EBK:s gick till 2–0 ledning vid tiden 27:01. Peltola öppnade till Julia Säppi som förde bollen uppåt och passade till Mathilda Carpelan på kanten. Mathilda Carpelan passade in framför målet till Madeleine Carpelan som självsäkert förde in bollen i målet.

EBK fortsätter att förflytta bollen mellan sig och vid tiden 29:40 blir det 3–0 till EBK då Sanni Keränen passar till Miia Koppanen, som fintar motståndaren och skjuter sedan ett hårt skott rakt i mål. Mad Max försöker reducera EBK:s ledning med hjälp av flygande målvakt, men till följd av en misslyckad passning stjäl Miia Koppanen bollen och för EBK till 4–0 ledning vid tiden 34:28.

EBK går till 5–0 ledning vid tiden 36:13. Emmi Mäkinen och Julia Säppi är påväg uppåt då Max Max försvarare avbryter deras passningsspel, men Mäkinen pressar fort tillbaka bollen, tar sig förbi försvararen och lägger lugnt bollen i mål. Det sjätte och sista målet uppstår bara tre sekunder före matchens slut, då Mathilda Carpelan passar till Julia som lägger en snygg väggpassning tillbaka till Carpelan som lägger bollen i mål. Matchens slutresultat är alltså 6–0 och det är den andra vinsten i bäst av tre – kvalserien för Damernas Futsal-Liga, vilket innebär att EBK fortsätter i Damernas Futsal-Liga även nästa säsong.

Sama suomeksi ja nyt on koko kesä aikaa viritellä kannustuslauluja, nähdään syksyllä!