Kausiennakko Naisten Futsal-Liiga 2024-2025
EBK Futsal NaisetJulkaistu: 04.10.2024 14.14

Kausiennakko Naisten Futsal-Liiga 2024-2025

Naisten edustusjoukkue aloittaa kolmannen liigakautensa varmoin ottein. Aiempien vuosien pelaajarunko on pysynyt pitkälti samana muutaman uuden ja lopettaneen pelaajan myötä. Joukkueen sitoutuneisuudesta ja yhteishengestä kertonee paljon se, ettei yksikään pelaaja vaihtanut toiseen liigaseuraan; seurasta lähteneet pelaajat ovat kaikki lopettaneet tai keskeyttäneet liigauransa.

Tulevalla kaudella EBK on sarjan ainoa Opinmäessä kotiottelut pelaava joukkue paikallisvastustaja GFT:n siirtyessä Matinkylän parketille. Kesän alussa pelattiin hyvämieliset harjoitusottelut Tampereen yliopistojoukkuetta ja miesten harrastejoukkuetta vastaan, ja elokuusta alkaen joukkue on täysipäiväisesti valmistautunut tulevaan kauteen. Osa pelaajista pelasi kesätauon aikana aktiivisesti jalkapalloa ja osa pelaajista kävi pyörähtämässä salibandykentällä pääosin EBK:n pelaajista koostuvan joukkueen kanssa.

Joukkueen tavoite on nostaa tekemistä edelliskaudesta ja tuoda tälle kaudelle astetta laadukkaampaa futsalia, joka nostattaa joukkueen sijoitusta runkosarjassa viime kevättä korkeammalle ja mahdollistaa etenemisen välieriin saakka. Valmennustiimin uusi jäsen Valdrin Seferi tuo monipuolista näkemystä taktiseen puoleen ja uusi fysiikkavalmentaja Taru Hurmekoski on huolehtinut joukkueen fyysisen kunnon lisäksi vammojen ennaltaehkäisystä ja palautumisesta. Muilta osin valmennus- ja taustajoukko on pysynyt edelliskauden mukaisena; päävalmentaja Janne Laine, valmentaja Mikko Rehnström ja huoltaja Manna Långström jatkavat naisten mukana.

Taustajoukkojen lisäksi joukkue on vahvistunut kokeneilla liigapelaajilla ja nuorilla kunnianhimoisilla tekijöillä. Viime kaudella vakavasti loukkaantuneen Bea Aspin odotetaan myös tekevän vahvan paluun pelikentille vuodenvaihteessa.

Uudet pelaajat: Niina Talvensaari (KaDy), Essi Salonen (Ilves FS), Manta Räsänen (Ilves FS), Sani Isokivijärvi (GFT), Mona Ajalin (EBK/2), Lili Sneck (PPJ).

Lähteneet pelaajat: Elina Raekallio, Hanna Harju, Olga Kivioja, Miia Koppanen, Riina Kostiainen.

Kaudeksi 2024–2025 Liigasta putosi suoraan Ykköseen Futsal Kemi-Tornio, ja Ylöjärven Ilveksen luovuttua sarjapaikastaan, täydennysmenettelyn mukaisesti FC Sport Vaasa sai pitää sarjapaikkansa. FC Nokia palaa suoralla nousulla takaisin Liigaan ja FC Seinäjoki lunasti karsintavoitoillaan ensimmäisen kautensa futsalin pääsarjatasolla.

Pelaajaliikehdintä on ollut vilkasta kesän aikana; Ilves FS on saanut maajoukkuetason vahvistuksia Netta Hannulan palatessa kotimaan kentille ja Lilli Sandströmin jättäen Espoon taakseen. Mikkeliin on siirtynyt mm. Ukrainan maajoukkuepelaaja Polina Drozd ja FC Nokia sai peräti seitsemän pelaajavahvistusta Ylöjärven Ilveksestä.

EBK:n monivuotinen kapteeni Emilia Jaatinen nimeää vahvimmiksi joukkueiksi edelliskauden runkosarjaonnistujat: ”Mikään ottelu ei varmasti tule olemaan helppo, mutta kovimpien vastustajien joukkoon tulee lukeutumaan HIFK, Ilves FS ja RaiFu. Lähdemme ottelu kerrallaan kehittämään joukkueen tasoa ja ajamaan uusia pelaajia entisestään sisään joukkueen tekemisiin." Jaatinen jakaa kapteenivastuun edelliskauden tapaan pikakiitäjä Amanda Pitkäsen ja jalkapallonkin puolella nähdyn maalivahtilegenda Iida Peltolan kanssa.

Muistutuksena tähän väliin, että EBK:n joukkue on pelannut nousujohteisesti kaudesta 2020-2021:

2020-2021 Ykkönen lohkosijoitus 6.
2021-2022 Nousu Liigaan Ykkösestä
2022-2023 Ensimmäinen liigakausi, karsintojen kautta sarjapaikan säilytys
2023-2024 Puolivälierät, lopullinen sijoitus 7.-8.

Päävalmentaja Janne Lainen mielestä harjoituskausi on tappiollisista tuloksista huolimatta mennyt hyvin. ”Harjoitusotteluiden tulokset eivät ole olleet parhaita mahdollisia, mutta niissäkin on ollut paljon hyvää ja moni asia on ollut pienistä tekijöistä kiinni. Sarjan alkua odotellaan jo innokkain mielin!”.

Harjoituskauden otteluiden tulokset:

17.8.2024 EBK - GFT 5-4
Räsänen (Tkatsjova), oma maali, Laine (Carpelan Mat.), Carpelan Mat. (Jaatinen), Tkatsjova (Carpelan Mad.)

31.8.2024 EBK - HIFK, 1-4
Säppi (Jaatinen)

15.9.2024 EBK - FC Halikko 1-3
Laine

25.9.2024 RaiFu - EBK 4-0

29.9.2024 PU-62 - EBK 4-1
Laine (Jaatinen)

1.10.2024 GFT - EBK 0-3
Isokivijärvi (Carpelan Mad.), Laine (Jaatinen), Jaatinen

Harjoituskauden vahvin pistetehtailija oli Emilia Jaatinen (1+4).

Naisten Futsal-Liiga vihelletään käyntiin lauantaina 5.10. ja EBK lähtee avaamaan kauden pistetiliä Salohalliin FC Halikon vieraissa kello 17.00. Ottelu on nähtävissä hallin lisäksi myös suorana lähetyksenä ja tallenteena Ruutu+ -suoratoistopalvelussa. Ensimmäinen kotiottelu pelataan jo keskiviikkona 9.10.

Kausikorttimyynti käy kuumana ja joukkuetta voi tukea ostamalla kausikortin, joka oikeuttaa ilmaisen sisäänpääsyn miesten ja naisten futsalin edustusjoukkueiden runkosarjan kotiotteluihin. Kausikortin hinta on 50 euroa ja sen voi lunastaa maksamalla summan MobilePaylla numeroon 85172 tai ottamalla suoraan yhteyttä joukkueen pelaajaan. Kausikortteja saa ostettua ja lunastettua myös paikan päällä kotiotteluissa.

Joukkueen Instagram -tilillä on myös meneillään kausikorttiarvonta 6.10. saakka - kannattaa osallistua mikäli rahat ovat tiukilla ja haluat kannustaa joukkuetta säästämällä!

Seuraa joukkuetta somessa ja näe joukkueen kuulumisia, tuloksia ja arvontoja reaaliajassa! Kaikki pelaajauutiset, esittelyt, ja epäviralliset sisällöt ovat nähtävillä vain sosiaalisessa mediassa ;)

Instagram: @ebkfutsalnaiset
Facebook: @ebkfutsalnaiset

Palloliiton kausiennakko: EBK on vahvistunut muutamalla kovalla liigapelaajalla (palloliitto.fi)
Naisten Futsal-Liiga Tulospalvelussa: Naisten Futsal-Liiga (palloliitto.fi)