Otteluraportti: Tasainen ottelu päättyi tappioon

Otteluraportti: Tasainen ottelu päättyi tappioon

Klo 15.00 Kauppi 3 TN, Tampere

(Kuva: Joope Erkkilä)

Kauden kolmas vierasottelu Tampereella päättyi lukemiin 3-2 kotijoukkueen hyväksi. EBK jäi jälleen ilman pisteitä, tällä kertaa kuitenkin vain niukasti. Vaikka joukkue olikin saanut aikaan parannusta verrattuna edelliseen TPS-peliin, ei se tuonut lohtua pisteiden muodossa.

Molemmilla puoliajoilla EBK pystyi hallitsemaan palloa; ensimmäisellä puoliajalla Ilves/2 sai kuitenkin hyviä katkoja, joista se käynnisti vastahyökkäyksiä. Vastustajajoukkue pyrki häiritsemään espoolaisten pelinavaamista hakemalla iskun paikkoja korkealla prässillä. Sen EBK onnistui selvittämään läpi pelin melko lailla hyvin, päästen laitakaistan ohitusten ja syöttökombinaatioiden kautta keskitysalueille.

Molemmille joukkueille avautui ensimmäisen jakson alussa hyvä maalipaikka. EBK:n 0-1 johtomaali syntyi 24. minuutilla, kun EBK:n keskikenttä Sanni Sorsa syötti läpi Irene Virtaselle puolustuslinjan välistä. Pallo ilmeisesti lopulta kimposi vastustajan jalasta maaliin, mutta tyylikästä hyökkäyspeliä yhtäkaikki.

Noin vartin kuluttua Ilves sai kovaa painetta EBK-maalille, kun vastustajajoukkue löysi vasemman laitahyökkääjänsä täysin vapaaseen tilaan. Pienestä kulmasta lähtenyt laukaus osui tolppaan ja EBK-puolustus putsasi kiireellä pallon niukin naukin päätyrajan yli. Tilanteen jälkeisessä kulmapotkussa nähtiin kuitenkin EBK:lta aavistuksen pehmeää erikoistilannepuolustamista, minkä seurauksena Ilves/2 onnistui tasoittamaan pelin 1-1. Ilveksen maalintekijäksi merkattiin Iida Kallio.

Vastustajan toinen maali syntyi heti perään 43. minuutilla, kun Ilves lähetti pitkän syötön vasemmalle laitahyökkääjälleen Tessa Perttulalle. Muutaman pompun kautta vierasjoukkue onnistui voittamaan pallon itselleen, kuitenkin hukaten sen uudestaan tilanteenvaihdosta prässiin juosseelle Ilves-laiturille, joka maalivahdin ohitettuaan sijoitti pallon varmasti maaliin. Nyt EBK:n synkkä viisiminuuttinen merkitsi pelin jatkamista tappioasemasta.

Toiselle puoliajalle EBK lähti tavoitteenaan tasoittaa ja kääntää peli. Joukkue nosti tasoaan ja sai luotua painetta vastustajan päähän. Pian toisen jakson alussa Sanni Issakainen pääsi kuljettamaan päätyrajaa myöten boksiin ja tarjoili syötön takaviistoon Virtaselle, joka tasoitti pelin kliinisesti lukemiin 2-2.

Ottelu jatkui tasaisena. 60 minuutin jälkeen Ilves sai taas painetta EBK:n päähän. Hyvällä joukkuepuolustamisella espoolaiset onnistuivat kaapimaan pallon parhaalta maalintekosektorilta turvaan ja purkamaan sen pois vaara-alueelta. Tilanteita syntyi vuorostaan molemmille joukkueille ja peli aaltoili päädystä päähän.

Juuri ennen ottelun viimeistä kymmentä minuuttia EBK pääsi jälleen prässin ansiosta hyvään maalintekopaikkaan. Laukaus kimposi vastustajan käteen, tilanne ei kuitenkaan tuomariston tulkinnan perusteella riittänyt virheeseen, ja peli sai jatkua. Epäselvä tilanne aiheutti sekaannusta molemmille joukkueille. EBK:n alakerran kierrätyksessä tapahtui hetkeä myöhemmin pieni, mutta kovan hinnan nukahdus: pallo päätyi vastustajalle, joka pääsi hyökkäämään kolmella yhtä vastaan, maalintekijänä Ilveksen Heta Olmala.

Espoolaiset jatkoivat pelin loppuun asti vahvalla taisteluilmeellä. EBK:n viimeinen painostus oli lähellä tuottaa tulosta, kun pallo kävi lähellä Ilveksen maaliviivaa vielä lisäajalla. Ottelu vihellettiin kuitenkin päättyneeksi kotijoukkueen 3-2 voittoon. EBK:n parhaaksi pelaajaksi valittiin #14 Ella Pitkänen.

Huomenna alkaa jälleen uusi harjoitusviikko, jonka aikana EBK hakee peliinsä tehokasta täsmälääkettä. Uusi mahdollisuus katkaista pisteetön putki on kotiottelussa lauantaina 4.5 ONS:ia vastaan.

Kokoonpanot:

Ilves/2

12 Viivi Mäki-Kamppi MV C

5 Jenni Järventaus

10 Pipsa Saarilahti (Helmi Mujunen 86’)

13 Emmi Orrberg

17 Tessa Perttula (Lotta Kivelä 90+3’)

20 Elsa Itälinna

21 Saana Törmänen (Sanna Virtanen 90+3’)

34 Milja Siiki

39 Olivia Mikkonen

46 Pinja Hertteli (Heta Olmala 75’)