Kansallinen jalkapallopäivä 12.6.2024
Esbo BollklubbJulkaistu: 11.06.2024 21.51

Kansallinen jalkapallopäivä 12.6.2024

Arvon jalkapallon ystävät,

Tänään 12.6. Vietetään kansallista jalkapallopäivää! Jalkapallopäivänä juhlistetaan upeaa lajiamme ja julistetaan jalkapallon ilosanomaa kaikille.

Haluamme lähettää lämpimän kiitoksen seuramme jäsenille, koska teidän ansiostanne voimme juhlia tänään osana suomalaisten jalkapalloseurojen perhettä. Meidän seurassamme näemme paitsi lajin ensirakkauden - tuon ensimmäisen kipinän tärkeään harrastukseen - että myös intohimon ja omistautumisen jalkapallolle. Jalkapallo tuo ihmisiä yhteen välillä myös yllättävillä tavoilla: pelaajien, valmentajien ja tuomareiden lisäksi lukuisat vapaaehtoiset puhaltavat yhteen hiileen mahdollistaen lajitoiminnan.

Jalkapallo tarjoaa suuren tunteiden kirjon, rikkaita elämyksiä ja arvokkaan harrastuksen. Futis yhdistää, ja siksi sen kautta onkin helppo löytää yhteinen kieli sen puutteessa. Laji tarjoaa myös monille mahdollisuuden toteuttaa paloaan kilpaurheilussa, joka on parhaimmillaan valtavan palkitsevaa ja vaikeimmillaan valtavan raastavaa. Riippumatta siitä, miten itseään lajin parissa toteuttaa, löytyy sen piiristä tilaa jokaiselle. Isossa kuvassa (elämään ja) jalkapalloon kuuluvat yhteisöllisyys, yhteenkuuluvuus ja ystävyys ovat sen ehdoton suola.

Lajihuuma sen kuin kasvaa, kun parin päivän päästä alkavat miesten jalkapallon EM-kisat Saksassa! Nyt on myös se upea aika vuodesta, kun EBK:n juniorijoukkueet pelaavat kesän turnauspelejään ja osallistuvat seuran futisleireille. Edustusjoukkueiden runkosarjaa pelataan kuumimmillaan, ja jalkapalloa on siis tarjolla lajin ystäville ovista ja ikkunoista. Tänään vietettävä vuoden 2024 jalkapallopäivä on siis kuin suuri lähtölaukaus hengähdyttävän täydelle futiskesälle.

Jalkapallo, jos jokin, on yhteistyötä – se on yhteisiä suunnitelmia ja tavoitteita, yhdessä tekemistä omassa yhteisössä. Tämä kevät on näyttäytynyt EBK:ssa merkittävästi aiempaa yhteisöllisempänä toimintana. Yhteistyö seuran sisällä on saanut uutta väriä ja herännyt kukoistukseen ja tekemisen keskiössä ovat erityisesti olleet edustusjoukkueiden ottelutapahtumat. Niistä naisten ja miesten edustusjoukkueet ovat juniorijoukkueiden, sekä seuran vapaaehtoisten vahvasti tukemana rakentaneet hienoja ja mieleenpainuvia kokemuksia. Tapahtumia, jotka ovat vetäneet paikalle kerta toisensa jälkeen satoja katsojia – niin seuran omia jäseniä, kuin EBK:n uskollisia kannattajia.

Yhteistyötä Keski-Espoon stadionin kehittämiseksi on tehty monella saralla. Keskiössä on ollut erinomainen yhteistyö Espoon kaupungin kanssa, oman merkittävän osuutensa ovat tehneet kentällä sarjoissaan menestyvät edustusjoukkueemme. Lisäksi tukeaan ovat osoittaneet suuret määrät innostuneita junioreja ja heidän vanhempiaan niin tapahtumien rakentajina, kuin kentän laidalla innostuneina kannattajina.

Ottelutapahtumien ulkopuolella yhteistyötä on vahvistettu edustusjoukkueiden ja junioreiden välillä kummitoiminnalla. Naisten ja tyttöjoukkueiden välillä se on jo käynnistynyt onnistuneesti, miesten ja poikajunioreiden osalta toiminta käynnistetään vielä ennen lomia.

Yhdessä olemme suunnitelmallisesti tehneet töitä yhteisten tavoitteidemme saavuttamiseksi, kulkeneet päämäärätietoisesti eteenpäin ja osoittaneet, että kovalla työllä ja sitoutumisella voi saavuttaa suuria asioita. EBK:sta on kehittymässä paikallinen voima, joka kasvaa ja vahvistuu vuosi vuodelta ja joka on valmis ottamaan paikkansa Espoon merkittävimpänä jalkapalloseurana. On innostavaa olla osa EBK:ta ja päästä kertomaan tätä tarinaa niille, jotka tiedustelevat, että mitä siellä seurassa oikein tapahtuu😊!

EBK on vahvasti mukana Jalkapallopäivän juhlinnassa. Kutsumme kaikki mukaan osallistumaan ja näyttämään sitä iloista fiilistä, jota suomalainen jalkapallo meissä herättää. Tunnusta sinivalkoista väriä, ja käy kannustamassa junioreitamme kesän turnauksissa. Tule Keski-Espooseen edustusjoukkueiden kotiotteluihin ja ota ystäväsi mukaan! Vietetään yhdessä upea jalkapallon täyteinen kesä, oli kyseessä sitten junioriottelut, arvokisapelit tai kotimainen jalkapallo.

Upeaa ja nautinnollista jalkapallopäivää lajin ystäville!

Juha Pylkkö
Hallituksen puheenjohtaja